zondag 22 februari 2009

Kreeg Ryan Pietersz een eerlijk proces?

van delft2 Is Ryan Pietersz (Pieters) schuldig aan de moord op Marlies van der Kouwe? Niemand zal er aan twijfelen dat Ryan Pietersz Marlies van der Kouwe heeft omgebracht, een onnodige en laffe daad waarvoord hij gestraft dient te worden. Hij heeft ook bekend het gedaan te hebben en er is genoeg 'ondersteunend bewijs' dat aantoont dat hij geen ziekelijke bekenner is, zo wist hij o.a. waar het stoffelijk overschot van Marlies te vinden was.

Maar is hij - in juridische zin- schuldig aan moord: het moedwillig om het leven brengen van iemand met voorbedachte rade: Na 'kalm en rijp beraad' zoals dat heet. Of was het misschien toch doodslag: het moedwillig om het leven brengen van iemand zonder voorbedachte rade, zeg maar 'in een opwelling'.

Voor de nabestaanden van Marlies maakt het misschien niet uit want hoe hard het ook klinkt, dood is dood, maar voor Pietersz maakt het wel zeker uit. Het verschil tussen levenslang en zeg maximaal 15 jaar. Begrijp me niet verkeerd, ik gun iemand die een weerloos slachtoffer overvalt en ombrengt een lange gevangenisstraf, maar het strafrecht kan niet zomaar willekeurig opgelegd worden.

Aanklager van Delft (foto) is er van overtuigd dat het om moord gaat, althans, hij wil dat de rechtbank dat gelooft. Het beeld dat hij van Pietersz schetste tijdens de zitting was inktzwart en jammergenoeg her en der gelogen. De meest in het oog springende leugen was dat Ryan Pietersz twee keer eerder voor verkrachting veroordeeld was. Dat is niet waar en een aanklager zou zich moeten schamen dat te doen. Pietersz is één keer veroordeeld voor verkrachting en zelfs op die veroordeling valt af te dingen. In het tweede geval dat genoemd wordt was er zelfs geen aangifte.

Bij een rechtszaak gaat het helaas zelden om de waarheid. Het OM wil vooral scoren en het behalen van een veroordeling voor moord levert nu eenmaal meer prestige op dan een veroordeling voor doodslag. In die 'westrijd' veroorlooft het OM zich gewoonlijk heel wat en daarin heeft ook OvJ David van Delft een naam hoog te houden: Hij is de man die Frenky P. van de bende van Venlo voor levenslang achter de tralies kreeg en velen vragen zich af of dat wel terecht was.

Ryan's advocaat wist er niet veel tegen in te brengen, maar op een eiland als Bonaire mist zij misschien de ervaring in grote strafzaken zoals van Delft die wel heeft. Me dunkt dat een Spong, of een Jan Heijn Kuipers gehakt gemaakt zou hebben van het voorts zwakke requisitoir van David van Delft: een getuige die zei dat ze Ryan had zien flirten met Marlies bleef onbesproken evenals de beelden van de security camera in Karel's bar: zaken die toch aangeven dat dat bewijs niet zo sterk was.

Dan nog kun je je afvragen of het opleggen van levenslang voor een moord zoals deze - hoe erg ook- reeel is binnen een koninkrijk waar anderen soms zelfs 6 of 8 jaar hebben gekregen voor een moord en een dubbele moord op 2 prostituees in eerste instantie zelfs leidde tot een straf van 11 jaar en 6 maanden.

Gaat het er dan toch om dat het slachtofer een 'macamba' (blanke) is, zoals op Bonaire wordt gespeculeerd?

Ik denk slechts ten dele, het gaat er m.i. veel meer om dat het een moord (of doodslag) betrof die zeer veel opzien deed baren en dat Van Delft, rijdend op onderbuikgevoelens hier van mening was dat hij het tij mee had voor een veroordeling voor moord. Of daar nu bewijs voor is doet er dan niet toe. Zou er zoveel aandacht voor de zaak geweest zijn als niet eerder Natalee Holloway op Aruba was verdwenen, of als het niet om een mooie jonge blonde apothekersassistente ging maar om een arme kreupele zwarte broodpoot? Ik betwijfel het.

Wij zullen nooit weten wat Ryan Pietersz nou precies heeft bezield om Marlies op zijn scooter te laden en naar een donkerder plek te brengen en zijn verhaal laat vele vragen onbeantwoord, maar me dunkt dat als het moord (en geen doodslag) was, dat hij dan een aannemelijker verhaal had kunnen vertellen om de moord te verhullen.

Het is te hopen dat de rechter hier het hoofd koel houdt en gewoon kijkt naar de feiten en dan Pietersz een passende straf oplegt. Bij veroordeling tot moord zie ik echter het zaad voor een hoger beroep al gezaaid en het zal het idee bij de lokale bewoners dat er een apart recht is voor Bonairianen en Macamba's zal met dit proces zeker niet afgenomen zijn.

3 opmerkingen:

pasteurella zei

Meesterlijk die foto van van Delft. De een zal er een harde crimefigther in zien, de ander een creep

Anoniem zei

Mooi verhaal...maar je zal maar een onschuldig blond meisje zijn[geboren op de Antillen] met nog een heel leven voor zich...studie... genieten van het leven ....moeder worden...
die P maakte een puinhoop van zn leven..dat hij het verpest voor zich zelf..dat is zn eigen domme schuld!!!!!
Als je niet anders doet dan beroven ..verkrachten en niets hebt geleerd van, de jaren in de gevangenis dan vervolgens iemand van het leven beroofd!!!
Ik ben van mening dat iedereen die iemand moedwillig vermoord...levenslang verdient ongeacht wat je ras kleur etc ook is!!
Ik vind het dan ook jammer dat de levenslange straf is omgezet in 30 jaar...hoewel 30 jaar in Bon Futura[wat een naam voor een gevangenis] is ook geen pretje,maar over 30 jaar kan hij weer verder met zn leven maar Marlies nooit meer!!!
Ik hoop dan ook dat de schrijver van bovenstaande hier eens over wil denken...ik sta zo dicht bij Marlies dat ik je daar nog wel eens iets over wil vertellen!
Denk eens aan de familie hoeveel verdriet ...zij hebben levenslang...de familie van P kunnen nog op bezoek!!!

XXX zei

@anoniem
Je hebt gelijk, je zal maar net dat blonde meisje of haar familie zijn, maar ik breek hier geen lans om Pieters minder te straffen -integendeel. Wat hij heeft gedaan - om wat voor reden dan ook- is onvergeeflijk en daar mag hij wat mij betreft best lang voor gestraft worden.

Ik probeer slechts aan te geven dat qua uitdelen van straffen er veel ongelijkheid is. Ik durf te stellen dat als Marlies in Amsterdam op straat was omgebracht, dat de dader in eerste instantie al geen levenslang gekregen zou hebben.

Laat ik toch nog wat voorbeelden noemen, die ik misschien in het originele artikel had moeten plaatsen:

Hugo Nijbroek die in 1993 zijn ex-vriendin Debra Williams (24) op straat in Suriname met messteken om het leven bracht en daarna haar hoofd half afsnijdt, werd onlangs in nederland herberecht omdat hij uit Suriname ontsnapt was. Hij kreeg 5 jaar (!) bij een eis van 6 jaar.

Is het leven van Debra Williams minder waard dan dat van Marlies?? 5 jaar in vergelijking met levenslang, dat is nogal wat.

Als je kijkt naar het jurdisch feit waarvoor Pieters veroordeeld is (gekwalificeerde doodslag) dan kun je ook kijken naar dat soort feiten in andere zaken: De moordenaars van de Belg Pierre Colette -die werd omgebracht om zijn auto te kunnen stelen- kregen in 2005 slechts 6,5 tot 10 jaar cel.

Gekwalificeerde doodslag op 2 prostituees in Rotterdam leverde slechts 16 jaar op, en dat pas in hoger beroep nadat één van de daders enkel 15 maanden had gekregen voor het roven van de telefoon van één van de slachtoffers.

Nogmaals, ik breek geen lans om Pieters dan maar 5 of 10 jaar te geven, ik wijs slechts op ongelijkheden in voor mij vergelijkbare misdrijven.

Pieters heeft nu 30 jaar, en daar heb ik vrede mee. Toen hij levenslang kreeg, lag ik daar ook niet wakker van, maar iemand als Hugo Nijbroek had van mij ook 30 jaar of levenslang mogen hebben.

Ik denk dat er op Bonaire niemand problemen had met een lange straf voor Pieters, maar dat er op Bonaire na de veroordeling van Pieters sentimenten ontstonden dat er zwaarder gestraft werd vanwege de huidskleur is een feit en ook dat ging in de richting dat men graag zag dat er ook in andere gevallen (wanneer antillianen het slachtoffer zijn) zwaarder gestraft zou worden.

Een reactie posten