donderdag 12 juni 2008

Late klant bij Albert Heijn weg in handboeien

,,Ik kwam op koopavond om tien voor negen bij de Albert Heijn binnen om een doos eieren en een pakje boter te kopen. Er waren nog vier kassa's open en er stonden 24 klanten in de rij. Een jongetje van een jaar of zeventien vroeg op een nare toon hoe ik binnen was gekomen ('door die schuifdeuren, zei ik') en wilde dat ik vertrok.''
De 51-jarige Hilversummer is blij dat hij donderdag zijn verhaal kon doen bij politierechter F. Lauwaars. Hij werd namelijk vervolgens door de gewaarschuwde politie in de handboeien geslagen omdat hij weigerde te vertrekken. ,,Ze sleurden me als een hond over de vloer. Mijn leren jas ging kapot. Never nooit niet accepteer ik dat ik zo word behandeld. In wat voor samenleving leven we? Zo onbillijk. Ik kom iets kopen, niet als overvaller. Ik zal het m'n hele leven nooit vergeten.''
Politierechter Lauwaars merkt op dat het gebruik van handboeien wel wat 'hevig' is, want nergens blijkt dat de Hilversummer zich heeft verzet of zonder eieren wilde vluchten. Officier van justitie Wissema kan zich de frustratie van de klant wel voorstellen. ,,Maar als iemand vindt dat je eruit moet, dan ga je eruit. Het blijft hun winkel. Dan maar even zonder eieren en boter. Je moet je verlies nemen en ergens anders boodschappen doen.''
De boete van 150 euro die de Hilversummer als schikking heeft gekregen, laat de officier nu vallen. Ze eist 'schuldig zonder straf'. Een goed voorstel, concludeert de rechter. ,,U bent genoeg gestraft met die boeien.''

Geen opmerkingen:

Een reactie posten