zondag 24 augustus 2008

"Geen voorbeeld beschikbaar"

Wellicht een beetje vreemde eend in de bijt hier maar toch even noemen. Het begon mij op te vallen dat steeds meer foto's (JPG, JPEG) om mijn computer plotseling onleesbaar werden. Er op klikken opende de Windows Viewer met de boodschap "geen voorbeeld beschikbaar". Balen natuurlijk. Zoeken op het internet gaf geen soelaas, gewoonlijk erg wollige goedbedoelde adviezen die zichtbaar kant nog wal raakten. Er zijn misschien vele oorzaken, maar dit was er bij mij aan de hand. Wellicht ook eens iets om te checken als je dit overkomt:
Het viel mij op dat de foto's die ik niet meer kon openen geen 'eigenaar' of 'gebruiker' meer hadden (rechts klikken->properties->beveiliging). Dit gaf de mededeling dat ik geen recht had om wijzigingen aan te brengen, maar dat ik wel eigenaar kon worden. Heb mij dus zelf weer als eigenaar aangesteld. Op 'Toepassen en daarna OK geklikt. Ik kon me toen nog niet als gebruiker toevoegen, omdat de knop 'toevoegen' uitgegrijst was. Properties afgesloten en toen weer geopend en toen kon ik mij weer als gebruiker toevoegen.
Om dat nu voor alle foto's apart te doen ging me een beetje ver. Dan dus maar even de properties van de folder aan alle subobjecten toegevoegd: Hey presto, ik kan weer alle JPG's openen.
Blijft natuurlijk de onderliggende vraag hoe steeds meer foto's hun rechten verloren, maar ja, het is windows he, kan gebeuren.
Wellicht dat iemand hier nog iets aan heeft.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt, goed om te weten

XXX zei

Graag gedaan

Emiel zei

(rechts klikken->properties->beveiliging) Bestaat bij mij helaas niet, ik word er gek van, ik kan niet eens mijn vakantiefoto's bekijken...

xxx zei

ik geloof dat je dan 'automatisch mappendelen' af moet zetten en dat je dan de tab krijgt

Triple X zei

Het kan trouwens ook voorkomen dat als je de foto's van een andere computer of zelfs een stick of SD card hebt afgehaald en op je eigen computer hebt gezet, dat Windows denkt je te moeten beschermen tegen bestanden die van een andere bron komen. Dat zie je als je rechts klikt op de foto en naar eigenschappen gaat. Je moet dan aanklikken dat je het bestand vertrouwt (oid)

Patricia zei

bovenste oplossing gaat niet voor mij (xp)Maar als ik mijn foto's in weergave "detail" zet ,merk ik op dat alle foto's die niet meer te openen zijn geen afmeting hebben.Al diegene die ik openen kan hebben dat wel.

Een reactie posten